Livs.se

7 år sedan

IUL vann kampen för fasta anställningar!

Den långa striden vid Unilever-fabriken är över med ett gott resultat för de tidigare visstidsanställda.

IUL har under en lång tid fört en kamp för att de anställda vid Unilevers fabrik i Khaneval in Pakistan. Fabriken som tillverkar Liptons te hade tidigare inte mer än drygt 20 fast anställda men över 700 visstidsanställda arbetare. Arbetare som utan förvarning kunde skickas hem med motivering att det inte fanns mer jobb. De visstidsanställda hade heller ingen rätt att organisera sig varför den lokala fackföreningen inte bestod av mer än drygt tjugo personer.

Livsmedelsarbetarnas international IUL hade under lång tid försökt få moderbolaget Unilever till förhandlingsbordet. Men bolaget nekade med motiveringen att man inte ville förhandla med en global facklig organisation. Unilever betraktas som ett av världens mäktigaste bolag.

IUL bestämde sig därför för att starta en kampanj för rätten till fasta jobb vid fabriken i Khaneval. För ett år sedan rullade kampanjen igång under det registrerade varumärket Casual T. Kampanjen har rönt stor uppmärksamhet världen över och i många länder har förbund inom IUL arrangerat stödaktioner i olika former. I Sverige har kampanjen bland annat synts på Livsmedelsarbetareförbundets kongress i juni i år.

Till slut blev situationen allt för besvärande för Unilever och man gick med på att förhandla fram en lösning tillsammans med IUL. I förra veckan skrevs ett avtal under mellan IUL och Unilever vid bolagets huvudkontor i London. Avtalet innebär att de anställda inte hindras att organisera sig samt att man omedelbart fastanställer drygt 200 av de tidigare daglönarna. Totalt sett kommer antalet anställda naturligtvis att minska men de anställda kommer att kunna försörja sig på jobbet. Unilever har också förbundit sig att investera i Khaneval-fabriken.

– Jag har arbetat som daglönare vid Unilevers Khaneval-fabrik i över 20 år. När kampanjen drog igång hade jag aldrig kunnat föreställa mig att jag en dag skulle kliva in genom grindarna som fast anställd, säger Siddiq Aassi, som också var ordförande i den lokala aktionskommittén.

– Det som hänt är fantastiskt och visar att solidaritet mellan arbetare, om än väldigt fattiga, världen över är ett oslagbart vapen. På ett år har vi med globala solidaritetsaktioner fått ett av världens mäktigaste bolag att inse att de inte kan vinna en kamp mot livsmedelsarbetare som agerar samfällt över hela jordklotet, säger IULs och Livs ordförande Hans-Olof Nilsson.

– Inom IUL har vi en lång tradition av globala kampanjer för att få de stora bolagen på knä. På 80-talet agerade vi tex med att uppmana till köpbojkott mot Coca Cola för att få dem att rätta till missförhållanden i Sydamerika. Även den gången gick vi segrande ur striden. Den här gången använde vi också för första gången de sociala nätverken på internet för att skapa ett ännu större tryck mot bolaget, fortsätter Nilsson.

– Segern vid Khaneval-fabriken ger naturligtvis mersmak och nu kan vi satsa ännu mera resurser på vår kampanj Nespressure som riktar sig mot ett annat av de jättelika bolagen, nämligen Nestlé, avslutar Nilsson.

Läs mer om Casual T

Läs mer om Nespressure